2 فوریه 2024- بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه بریستول که در ژورنالCardiovascular Diabetology  منتشر شده است، یک نوع داروی مهارکننده ی جدید می تواند از عوارض میکروواسکولار دیابت مانند بیماری چشمی و کلیوی دیابت جلوگیری کند.

تخمین زده شده است که بیماری دیابت از هر 11 بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر را تحت تاثیر قرار دهد. حتی در صورت مدیریت آن، این بیماری رایج می‌تواند منجر به عوارضی در رگ‌های خونی کوچک بدن، معروف به عروق میکرو یا microvasculature می شود که زندگی افراد را تغییر می‌دهد.

در حالی که هم اکنون درمان‌هایی برای بیمارانی که دچار عوارض میکروواسکولار دیابت می‌شوند، مانند بیماری‌ چشم دیابتی و بیماری کلیوی دیابت در دسترس است، اما این درمان‌ها به طور کامل پیشرفت این عوارض را متوقف نمی کنند و در نهایت این عوارض ممکن است منجر به نابینایی و نارسایی کلیه در بیماران شود.

این تیم تحقیقاتی بر روی پوشش محافظ همه ی رگ های خونی به نام "گلیکوکالیکس" تمرکز کرد. این پوشش در دیابت آسیب می بیند. محققان در دو مدل موش نشان دادند که با جلوگیری از آسیب به این لایه ی محافظ، می توان از پیشرفت بیماری چشمی و کلیوی دیابت جلوگیری کرد.

این کار با استفاده از "مهار کننده ی یک آنزیم به نام هپاراناز" امکان پذیر شد. هپاراناز مانند یک جفت قیچی عمل می کند و به پوشش گلیکوکالیکس آسیب می رساند. مهارکننده های هپاراناز از وقوع این آسیب جلوگیری می کنند. تیم تحقیقاتی دسته جدیدی از این داروها را توسعه داده اند که می توانند با موفقیت به عنوان دارویی برای درمان این بیماران توسعه یابند.

دکتر ربکا فاستر، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار پزشکی میکروواسکولار در بخش علوم سلامت ترجمه ای (THS)در دانشکده پزشکی بریستول، گفت: یافته‌های ما هیجان‌انگیز هستند زیرا ما نشان داده‌ایم که این مهار کننده ممکن است از عوارض میکرووسکولار مختلف دیابت، که یک مشکل بهداشتی جهانی برای بزرگسالان مبتلا به دیابت است، جلوگیری کند.

دکتر مونیکا گیمز، همکار پژوهشی در دانشکده پزشکی بریستول (THS) و نویسنده مسئول این مقاله، اضافه کرد: ما هم اکنون در حال انجام تحقیقاتی هستیم تا این کلاس جدید از مهارکننده‌ها را برای استفاده بالینی آماده کنیم. با توجه به اینکه بیش از 8 درصد از جمعیت بزرگسال جهان در حال حاضر مبتلا به دیابت هستند، امیدواریم بیماران بتوانند از یافته های ما در آینده بهره مند شوند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-drug-could-prevent-diabetic-eye-and-kidney-disease-in-people-with-diabetes